مزایای پایش تصویری چیست؟

نظارت و کنترل از مهمترین مباحث در حال پیشرفت در فناوری است و این امر براساس نیاز روز افزون به حفظ امنیت صورت می پذیرد. آسان ترین، کم هزینه ترین، مطمئن ترین و سریع ترین روشی که امروزه برای حفظ امنیت اماکن و کنترل هر چه بیشتر بر روی آن ها در اختیار قرار دارد. نظارت تصویری یا همان سیستم های CCTV می باشد. در این مقاله به مزایای پایش تصویری اشاره خواهیم کرد.

وظیفه‌ی سیستم پایش تصویری

سامانه پایش تصویری شامل وسیله‌های الکترونیکی هستند که برای افزایش امنیت و جلوگیری از وقوع انواع جرم استفاده می‌شوند.

این سیستم‌ها از یک یا چند دوربین ویدئویی در شبکه تشکیل شده‌اند که تصاویر و اطلاعات صوتی را به مکانی مشخص ارسال می‌کنند. این تصاویر می‌توانند به صورت زنده نظارت شده و یا به مکانی مرکزی (اتاق های مانیتورینگ) جهت ضبط و ذخیره‌سازی منتقل شوند. تجهیزات اساسی برای این سیستم‌ها شامل دوربین‌هایی برای تصویربرداری و دستگاه‌های ضبط یا نظارت می‌شوند. علاوه بر این، در هنگام نصب هر نوع تجهیزات ویدئویی و صوتی، لوازم متفرقه معمولی نیز مورد نیاز است.

دوربین‌های نظارت می‌توانند دیجیتال یا آنالوگ باشند. دوربین‌های آنالوگ معمولاً سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ را از طریق یک دستگاه ضبط کننده ویدئویی ضبط می‌کنند. این سیگنال‌ها می‌توانند به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل شوند و در کامپیوترها ذخیره شوند، یا می‌توانند در دستگاه DVR (ضبط کننده ویدئویی دیجیتال) ذخیره شوند. اما با وجود تمامی ویژگی‌های دوربین‌های آنالوگ، ناتوان در خواندن پلاک‌های خودروها یکی از مشکلات آن‌هاست.

دوربین‌های دیجیتال به عنوان نسل جدیدتر و پیشرفته‌تر معرفی می‌شوند. این دوربین‌ها از سیگنال‌های دیجیتال برای انتقال تصاویر استفاده می‌کنند، که نیاز به تبدیل آنها به سیگنال‌های دیجیتال ندارد. این باعث می‌شود که اطلاعات به صورت مستقیم در رایانه‌ها ذخیره شود. دوربین‌های دیجیتال دارای رزولوشن بالاتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ هستند و بهترین کارایی را در زمینه نظارت و ضبط تصاویر ارائه می‌دهند.

دوربین های سیسم پایش تصویری در حال مانیتورینگ کردن اطراف و مزایای سامانه پایش تصویری

مزایای پایش تصویری

نظارت بر مراکز داده و فناوری اطلاعات (IT)

امنیت مانیتورینگ در مراکز داده و فناوری اطلاعات در دوران رایانه‌ای بسیار حائز اهمیت است. هر نهاد تجاری، شرکت بزرگ، اداره دولتی و حتی کسب و کارهای کوچک و متوسط برای نظارت بر حرکت‌های پرسنل مجاز، کارکنان فناوری اطلاعات و جلوگیری از خرابکاری یا سرقت از دستگاه‌های ذخیره‌سازی حیاتی، داده‌ها و فایل‌های دیجیتال، سیستم‌های دوربین مداربسته با تکنولوژی پیشرفته و جامع را در این مراکز نصب می‌کنند.

جلوگیری از سرقت و فعالیت های غیرقانونی

هدف اصلی نصب دوربین‌های نظارتی این است که به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر دزدان، جنایتکاران، و فعالیت‌های غیرقانونی عمل کنند. دوربین‌های امنیتی در مکان‌های مختلفی از جمله آپارتمان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، دفاتر، فروشگاه‌ها، مراکز امنیتی و اماکن عمومی نصب می‌شوند. این دوربین‌ها به نظارت بر فعالیت‌های مشکوک می‌پردازند و موجب تامین امنیت میشوند.

مدیریت ترافیک شهری و جاده‌های بین شهری

امروزه برای ثبت تخلفات رانندگی، کنترل ترافیک شهری و بین‌شهری و نیز امور امنیتی، نصب سیستم‌های نظارت و پایش تصویری مانند دوربین های پلاک خوان امری ضروری تلقی می‌شود. این سیستم‌ها به ثبت پلاک‌های خودروها و نظارت بر وضعیت ترافیک کمک می‌کنند.

مدیریت متمرکز در نقاط هدف

به منظور بهبود مدیریت نقاط مختلف سازمان‌ها و ادارات، تصاویر در نقاط معین متمرکز می‌شوند.

مزایای پایش تصویری در جاده ها

سامانه پایش تصویری در جاده ها علاوه بر ثبت تخلف سرعت غیرمجاز، امکان ثبت سایر تخلفات راننده از جمله خوردن و آشامیدن، سبقت غیرمجاز و … را دارد.

در این سامانه به دلیل اتصال به سرورهای پلیس های تخصصی از جمله آگاهی و پلیس راه، امکان جستجوی پلاک، شناسایی راننده، تفکیک خودروهای سبک و سنگین، انطباق پلاک خودرو با سایر مشخصات فنی آن و تطبیق پلاک با خودرو وجود دارد. این سامانه اطلاعات محور ها را در کمتر از پنج دقیقه به سرورهای مرکزی و تخلفات راننده را در کمتر از ۴۸ ساعت ارسال می کند.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این هست که دوربین های پایش تصویری علاوه بر کنترل لحظه ای سرعت خودرو در زمان عبور از مقابل دوربین، سرعت متوسط در طول مسیر را نیز ارزیابی می کنند

سامانه پایش تصویری شرکت نورسان انرژی در حال پایش جاده ها و شهر

و در آخر…

در این مقاله به مزایای پایش تصویری پرداختیم. چه مسئول امنیت و حفاظت در یک سازمان باشید و چه مدیرعامل یک شرکت یا کسب و کار، یک چیز قطعی است: داشتن اطلاعات و مستندات باویژه تصاویر ویدئویی برای موفقیت شما حیاتی است. نورسان انرژی با در اختیارداشتن متخصصین حوزه حفاظت فیزیکی، بهره گیری از جدیدترین تکنولوژِ های روز دنیا در حوزه حفاظت الکترونیک، تسلط روی استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر سالها تجربه عملیاتی در مشاوره، نصب و راه اندازی و خدمات پشتیبانی سیستم های نظارت تصویری و اعلام سرقت کنار شماست تا حس خوب امنیت و آسایش را به شما هدیه کند. استفاده از محصولات با تکنولوژی روز و دارای خدمات پس از فروش، در کنار دانش متخصصین حوزه طراحی و اجرا سبب شده نورسان انرژی به یکی از برترین شرکت های مجری سیستم های حفاظت تصویری در سطح کشور تبدیل شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید

کلیک کنید